انتشار فهرست جدید دانشگاههای برتر دنیا


انتشار فهرست جدید دانشگاههای برتر دنیا

 

واکنش های بامزه دانشجویی را در پی داشته .

انتشار فهرست های مختلف یکی از سنت های اصلی پایان یا آغاز سال میلادی در جهان است.

یکی از این فهرست ها که البته سابقه چندانی هم ندارد فهرست رتبه بندی دانشگاههای جهان و امتیاز دهی به آنهاست.این فهرست امسال منتشر شد و جز در کشورهایی مثل ما که نماینده ای در این فهرست 500 تایی ندارند .اسباب بحث و گفتگوی جوان های دنیا را فراهم کرد.

فهرست 2007 برترین دانشگاههای دنیا که امسال برای چهارمین بار توسط روزنامه تایمز لندن و موسسه بین المللی کواکرلی سایموندز منتشر شد.

از بین 22 دانشگاه ایرانی که برای مقایسه در نظر گرفته شده بود ند هیچ کدام به فهرست 500 دانشگاه برتر دنیا راه نیافتند.


 

هاروارد بهترین دانشگاه دنیا

پای چپ هاروارد

 

هاروارد

 

حدودا 30 سال دیگر دانشگاه هاروارد یا به قول خودشان دانشگاه قرمز 400 ساله میشود.این دانشگاه از 1636 شروع به کار کرده (اگر قدمت هاروارد کفتان را بریده اصلا نگران نباشید حداقل 74 دانشگاه دیگر هستند که از هاروارد قدیمی ترند)

هاروارد قدیمی ترین موسسه فرهنگی آمریکاست و تنها دانشگاهی در آمریکا به حساب می آید که از همان اول سرخ پوست ها را هم می پذیرفت.مثل همه دانشگاه های دیگر اروپا و آمریکا اول و ابتدا به تدریس الهیات و علوم دینی اختصاص داشته و حالا همه رشته را شامل می شود.

این دانشگاه تا به حال 6 رئیس جمهور آمریکا شامل 2 تا روزولت و کندی بیرون داده و در حال حاضر 36 استاد نوبل دارد.

کل پرسنل هاروارد 13 هزارو 600 نفر است (در حالی که همین دانشگاه علوم پزشکی تهران خودمان 14 هزار کارمند دارد) و بودجه اش هم 35 میلیارد دلار است (بیشتر از کل بودجه کشورهای آفریقایی زیر صحرای بزرگ).

رنگ اختصاصی دانشگاه قرمز لاکی است .

بنیانگذار دانشگاه جان هاروارد انگلیسی ( 1607 تا 1638) است کهخ دوست ویلیام شکسپیر بود.خود جان هاروارد فقط 18 ماه از عمرش را در آمریکا گذراند اما مجسمه اش حالا 370 سال است که در آمریکاست .

اهالی هاروارد معتقدند که لمس پای چپ این مجسمه در اول صبح خوش شانسی می آورد.

20 دانشگاه برتر دنیا

 

کشور

نام دانشگاه

رتبه

آمریکا

دانشگاه هاروارد

1

بریتانیا

دانشگاه آکسفورد

2

بریتانیا

دانشگاه کمبریج

3

آمریکا

دانشگاه ییل

4

بریتانیا

کالج سلطنتی لندن

5

آمریکا

دانشگاه پرینستون

6

آمریکا

کل تک (موسسه تکنولوزی کالیفرنیا)

7

آمریکا

دانشگاه شیکاگو

8

بریتانیا

دانشگاه لندن

9

آمریکا

(موسسه تکنولوزی ماساچوست)MIT

10

آمریکا

دانشگاه کلمبیا

11

کانادا

دانشگاه مک گیل

12

آمریکا

دانشگاه دوک

13

آمریکا

دانشگاه پنسیلوانیا

14

آمریکا

دانشگاه جان هاپکینز

15

استرالیا

دانشگاه ملی استرالیا

16

زاپن

دانشگاه توکیو

17

هنگ کنگ

دانشگاه هنگ کنگ

18

آمریکا

دانشگاه استانفورد

19

آمریکا

دانشگاه کرنل

20

 

اول شدیم که شدیم!

این چهارمین سالی است که هارواردی ها رتبه یک فهرست را دارندو شاید به همین دلیل بود که واکنش های اهالی آن به این فهرست بسیار سرد بود.

پرفسور گیپلین فاوست رئیس دانشگاه هاروارد در مصاحبه ای با یکی از بولتن های داخلی دانشگاه گفته:

من فکر می کنم اینکه ما همیشه اول باشبم و رقیبی نداشته باشیم چندان چیز هیجان انگبزی نباشد به علاوه که این طوری روحیه رقابت نزد دانشجوها هم از بین می رود.

مایک دانشجوی کالج طراحی هاروارد در وبلاگش نوشته:

خیلی بدیهی بود که ما مثل هر سال اول باشیم.این دیگر رتبه بندی و بررسی نمی خواست.ما بهترین هستیم و هرکسی فقط یک بار پایش را در هاروارد گذاشته باشد و مخش هم سالم باشد این را می فهمد.

 

آکسبریج در کمین هاروارد

اما هر چقدر هارواردی ها قضیه را به سادگی برگزار کردند انگلیسی ها که در 5 دانشگاه اول 3 اسم آشنا می بینند از این رتبه بندی به هیجان آمده اند.آنها از رتبه 2و 3 آکسفورد و کمبریج چنان خوشحال شده اند که بی خیال رقابت همیشگی این دو داشگاه از موفقیت آکسبریج می گویند.

آتنا دختر مکزیکی ای که در آکسفورد زنتیک می خواند در وبلاگش نوشته:

خوشحالی من از این است که پدر و مادرم خیالشان راحت می شود که من جای خوبی هستم .آنها خیلی از رتبه بندی و رنکینگ سر در نمی اورند اما حتما خوشحال می شوند.

اهالی دانشگاه ماسی نیوزلند که رتبه 242 را آورده اند در دانشگاه جشن گرفتند و رئیس دانشگاه هم به کلیه اساتید و کارکنان یک ماه حقوق اضافه وعده داد.

دانشگاه ملی سنگاپور که رتبه 33 را آورده اند آنقدر از این ماجرا کیفور بودند که در اعلام اولیه سایت خود رتبه 33 را به اشتباهی 18 تغییر داد و تازه بعد از اعتراض دانشجویان با یک عذر خواهی رتبه واقعی را اعلام کرد و نوشت به هر حال ما جزو 3 دانشگاه برتر آسیا هستیم.

چینای دانشجوی مهندسی همین دانشگاه در وبلاگش نوشته اصلا از این خبر خوشحال نشدم .می خواهند امتحان ها را مدام سخت تر کنند چون که ما حالا دیگر یک دانشگاه بین المللی هستیم.

چینی ها که بهترین رتبه اشان 36 برای دانشگاه پکن بود کل ماجرا را زیر سئوال می برند و از اینکه دانشگاههای اروپایی هم در این فهرست هستند شکایت دارند . رئیس همین دانشگاه رتبه واقعی دانشگاهش را یکی از 10 دانشگاه برتر دنیا می داند .

هونای یکی از دانشجویان چینی که وبلاگ انگلیسی دارد از این هم جلوتر رفته و کل قضیه را یک توطئه اروپایی-آمریکایی می خواند " آنها میخواهند با این کارشان استعدادهای کشور های دیگر را جذب دانشگاههای خودشان کنند"

آندرو دانشجوی مهندسی دانشگاه ورشو در وبلاگش این طور انتقاد کرده که معلوم نیست آکسفورد بر چه اساسی دوم شده است آنها در 20 سال گذشته هیچ نوبلی نبرده اند.جالب اینجاست که از خود دانشگاه ورشو هم هیچ کس در این 20 سال نوبل نبرده..رتبه دانشگاه ورشو در لهستان 345 است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد