ترانه های مردم و نغمه های شادی‌

ترانه های مردم و نغمه های شادی‌                                                                                

 نوشته :  علی عبدلی

             آشنایی‌ من‌ با موسیقی‌ تالش‌ و آغاز دلبستگی‌ کاستی‌ ناپذیرم‌ به‌ آن‌، به‌ اوایل‌ دهه‌ 40 برمی‌گردد. به‌ زمانی‌ که‌ هر سال‌ همراه‌ عشایر تالش‌ ـ ایل‌ خوشابر ـ به‌ تابستانگاه‌ و زمستانگاه‌ کوچ‌می‌کردیم‌ و بهار و تابستان‌ را در بازارچه‌ (شالرا) به‌ سر می‌بردیم‌ و در آنجا هر چند گاه‌ با شبانانی‌روبرو می‌شدیم‌ که‌ در فرصتهای‌ مناسب‌، در پاسخ‌ به‌ خواهش‌ کاسبان‌ بازارچه‌ و یا از راه‌ رسیده‌ای‌متنفذ، نی‌ و نی‌لبکی‌ می‌نواختند و دستانی‌ می‌خواندند. در نواها و نغمه‌ هایی‌ که‌ از دم‌ و پنجه‌آن‌ مردان‌ِ عجین‌ شده‌ با هوا و هیمنة‌ کوهستان‌ می‌تراوید، نمی‌دانم‌ چه‌ جذبه‌ و رازی‌ وجودداشت‌ که‌ تارهای‌ وجودم‌ را می‌لرزاند. چنان‌ که‌ هنوز نتوانسته‌ام‌ از چنبره‌ تأثیر آن‌ رهایی‌ یابم‌ وهنوز ذهنی‌ سرشار از خاطرات‌ مهتابی‌ اش‌ دارم‌.

ادامه مطلب ...

تالش‌ در یک‌ نگاه


 نام‌ تالش

در اسناد ومنابع‌ پیش‌ از اسلام‌ ، کلمه‌ «تالش‌» دیده‌ نشده‌ است‌ .بسیاری‌ ازپژوهشگران‌ ، تالش‌ را با قوم‌ «کادوس‌» که‌ از آن‌ در منابع‌ یونان‌ و روم‌ باستان‌ یادشده‌است‌، یکی‌ می‌ دانند (پیرنیا1370،ج‌2،ص‌1129، رضا1360،ص‌16و17،کسروی‌1356،ص‌283و5-424).به‌ نظر می‌ رسد «تاتاگوش‌» مندرج‌ در کتیبه‌ های‌ هخامنشی‌ و «تاتای‌ گین‌ گیبری‌»آمده‌ در الواح‌ آشوری‌ ، با تالش‌ کنونی‌ یکی‌ باشد . یونانیان‌ این‌ کلمه‌ را «کادوس‌» خوانده‌اند .(عبدلی‌ الف‌1378،ص‌ 18تا29).

ادامه مطلب ...

کتاب‌شناسی‌تالش

کتاب‌شناسی‌تالش

 1 - بخش ایران

منبع : عبدلی علی ، تالشان کیستند ویراست سوم

 تحقیق در هر زمینه‌ای‌، خصوصا این‌ که‌ موضوع‌ شناخت‌ یک‌ قوم‌ در میان‌ باشد،نیازمند اسناد و منابع‌ است‌. زیرا که‌ هر نوشته‌ای‌ از گذشته‌ چراغ‌ راه‌ پژوهشگر امروز ‌ است‌. تا بیست‌ سال‌ پیش‌ اگر کسی‌ می‌خواست‌ درباره‌ تالش‌ چیزی‌ بنویسد، هیچ‌منبعی‌، حتی‌ در حد یک‌ مقاله‌ که‌ مختص‌ تالش‌ باشد وجود نداشت‌ تا به‌ آن‌ مراجعه‌نماید. اما اکنون‌ چند سالی‌ است‌ که‌ موجی‌ فراگیر برآمده‌ و می‌رود تا شاهراه‌ تالش‌شناسی‌را در عرصة‌ دانش‌ ایران‌شناسی‌ بگشاید. نگارنده‌ نمی‌داند در این‌ زمینه‌ فضل‌ تقدم‌ باکیست‌ و چه‌ کس‌ یا کسانی‌ موج‌ فراگیر کنونی‌ را به‌ وجود آورده‌اند. به‌ هر حال‌ آنچه‌ که‌هست‌ باید به‌ همت‌ اهل‌ قلم‌ تالش‌ و غیرتالش‌ تقویت‌ شود، ژرف‌تر گردد و هویت‌ پیداکند.

ادامه مطلب ...

معماری و مسکن در کوهپایه تالش مرکزی


معماری و مسکن در کوهپایه تالش مرکزی (1)]



منبع: سایت http://www.taleshan.comمسکن جلگه ای تالش

« مطالعات مردم شناسی»

سلیم سلیمی موید: 20 / 6 / 88

چکیده:  مطالعه و تحقیق پیرامون فنون و روش های سنتی موجود در زمینه های اجتماعی ، فرهنگیو اقتصادی سنتی موجود در نقاط مختلف برای دستیابی به سوالات بی جواب تاریخی و گذشته هر منطقه از اهداف اصلی این پژوهش به شمار می رود . نگارنده در طی دو فصل حفاری علمی با گروه باستان شناسی مریان به مطالعات مردم شناسی در منطقه کوهپایه تالش مرکزی یعنی حاشیه کرگانرود جنوبی پرداخته است.

ادامه مطلب ...

تاریخچه ادبیات تالش

تاریخچه ادبیات تالش

 علی عبدلی

 ازادبیات‌ تالش‌ هنوز فقط‌ تا جایی‌ که‌ مربوط‌ به‌ حوزه‌ فرهنگ‌ عامه‌ مربوط ‌است‌، می‌توان‌ سخن‌ گفت‌. بیرون‌ از این‌ حوزه‌ آنچه‌ که‌ به‌ چشم‌ می‌آید؛ آثار نسبتا ًاندکی‌ است‌ که‌ اغلب‌ در زمینه‌ی‌ شعر پدید آمده‌ و سرودن‌ شعر نیز نهضتی‌ است‌که‌ از سالهای‌ بعد از 1920 به‌ وسیله‌ ی‌ تالشان‌ آنسوی‌ مرز، به‌ پیشاهنگی‌ کسانی‌چون‌ ذوالفقار احمد زاده‌ و مظفر نصیرلی‌ آغاز گردیده و در ایران‌ از سالهای‌ پس‌ از1350 پی‌ گرفته‌ شده‌ است‌. پیش‌ از این‌ تاریخ‌ چند تن‌ از شاعران‌ تالش‌، مثل‌صدقی‌ پونلی‌، فرهاد شهنازی‌ و سید محمود شرفی‌ دوبیتی‌ هایی‌ به‌ زبان‌ تالشی‌ ازخود به‌ یادگار گذاشته‌اند.

ادامه مطلب ...

سرزمین تالش

    سرزمین تالش به عنوان بستر مکانی
   قوم کادوسیان (  تالشان ) ـ که از دو ناحیه
   عمدۀ کوهستانی و جلگه ای تشکیل یافته است،
    در حدود 65 میلیون سال قدمت دارد .

ادامه مطلب ...

موسیقی تالش

موسیقی بخشی از سرشت  آدمی است و از نخستین نیاز های انسانی و وسیله ای برای ارضاء و تلطیف روحی بشر به شمار می آید. موسیقی هر ملت تجلی سیر تکاملی دقت، هوش، چگونگی مشاهده و استنباط و عواطف روحی آن ملت در طول تاریخ است. موسیقی هر قوم ضمن آنکه به توصیف زندگی آنان می پردازد، زبان دل ، مظهر عواطف و احساسات لطیف و موزون آنان نیز محسوب می گردد. عوامل متعددی از جمله شرایط متنوع جغرافیایی ، وقایع تاریخی ، سنت، فرهنگ و باورهای جمعی هر ملت یا قوم بر موسیقی تاثیر گذار هستند. براین اساس موسیقی قوم تالش نیز در گذر تاریخ از دستخوش چنین تغییراتی مصون نمانده است. وقایع مختلف تاریخی در تالش سبب گردیده که مرزهای جغرافیایی و سیاسی شکافهای فرهنگی قابل ملاحظه ای را بر بنیادهای فرهنگی این قوم تحمیل نماید. بطوری که امروزه موسیقی قوم تالش در حوزه قلمرو کشور های ایران و آذربایجان قابل بررسی می باشد.

ادامه مطلب ...