استاد شجریان


بیوگرافی - محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان اول مهر ماه ۱۳۱۹ در مشهد متولد شد. 
چنانکه خود در خاطراتش از ایام کودکی بیان کرده، ۵ ساله بودکه در خلوت کودکانه اش آواز می خواند 
۱۵بهمن۱۳۲۶ به کلاس اول می رود و یک سال بعد به آموزش تلاوت قرآن کریم نزد پدر می پردازد. در ۹ سالگی تلاوت قرآن را آغاز می کند و یک سال بعد این کار را در میتینگ ها و اجتماعات سیاسی ان سال ها ادامه می دهد. 
در سال ۱۳۳۱ برای نخستین بار صدایش از رادیو خراسان پخش می شود. سال ۱۳۳۲ وی عنوان شاگرد ممتاز را در بین دانش آموزان مشهدی از آن خود می کند و سپس در دبیرستان شاهرضا تحصیلات خود را پی می گیرد. همزمان در مسابقات فوتبال دبیرستان های مشهد هم حضور می یابد و در سال ۱۳۳۴ موفق می شود به تیم دانش آموزی استان راه یابد. 
شجریان در سال ۱۳۳۶ به دانشسرای مقدماتی در مشهد می رود و از همین سال است که برای نخستین بار با یک معلم موسیقی به نام جوان آشنا می شود. 
پی گیری جدی کار آواز سبب می شود تا در سال ۱۳۳۸ وی به اجرای آوازهایی بدون ساز ونیز قرائت قرآن برای رادیو خراسان بپردازد. 
یک سال بعد شجریان دیپلم دانشسرای عالی را می گیرد و به استخدام آموزش و پرورش در می آید و همزمان به تدریس در دبستان خواجه نظام الملک بخش رادکان می پردازد و نیز با سنتور آشنا می شود. 
آشنایی با سنتور این اشتیاق را در وی شدت می بخشد که با نت و فراگیری سنتور نزد آقای جلال اخباری و شروع سنتور سازی و تحقیق برای بهتر کردن صدای سنتور تجربه های خود درموسیقی را گسترش دهد. 
شجریان در همین سال (۱۳۴۰) با دوشیزه فرخنده گل افشان در شهر قوچان ازدواج می کند و مرداد ماه جشن عروسی می گیرند که حاصل این ازدواج آغاز یک زندگی سی ساله و سه دختر ویک پسر میباشد.

ادامه مطلب ...

انتشار فهرست جدید دانشگاههای برتر دنیا


انتشار فهرست جدید دانشگاههای برتر دنیا

 

واکنش های بامزه دانشجویی را در پی داشته .

انتشار فهرست های مختلف یکی از سنت های اصلی پایان یا آغاز سال میلادی در جهان است.

یکی از این فهرست ها که البته سابقه چندانی هم ندارد فهرست رتبه بندی دانشگاههای جهان و امتیاز دهی به آنهاست.این فهرست امسال منتشر شد و جز در کشورهایی مثل ما که نماینده ای در این فهرست 500 تایی ندارند .اسباب بحث و گفتگوی جوان های دنیا را فراهم کرد.

فهرست 2007 برترین دانشگاههای دنیا که امسال برای چهارمین بار توسط روزنامه تایمز لندن و موسسه بین المللی کواکرلی سایموندز منتشر شد.

از بین 22 دانشگاه ایرانی که برای مقایسه در نظر گرفته شده بود ند هیچ کدام به فهرست 500 دانشگاه برتر دنیا راه نیافتند.

ادامه مطلب ...